Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Projekt KIPR vychází ze strategických záměrů ČR v rozvoji vzdělávání a řeší otázky související se zajištěním kvality, provázanosti, srovnatelnosti a efektivity poradenských služeb a vytvořením podmínek pro poskytování vhodných podpůrných opatření pro žáky, u kterých je třeba vyrovnat podmínky pro jejich vzdělávání.
Cíle projektu
- Posílení kvality, provázanosti, srovnatelnosti a efektivity poradenských služeb a podpůrných opatření v celé síti poskytovatelů.
- Zvýšení úrovně poradenské a intervenční péče.
- Posílení spolupráce škol a ŠPZ v zájmu kvality vzdělávání a služeb pro žáka.
- Podpora kvality vzdělávání a poradenských služeb pro žáky ohrožené nerovným přístupem, životními podmínkami.
- Rozšíření metod práce a forem práce se žáky z odlišného kulturního prostředí, aplikace nových dynamických přístupů
Dílčí cíle projektu
- Implementovat, rozšířit o doplňkové dokumenty a ověřit v praxi Standardy kvality školských poradenských služeb a přibližovat poradenské služby evropským standardům (EuroPsy).
- Zhodnotit, nakolik existující síť poradenských služeb naplňuje očekávaný standard, zpracovat doporučení pro zřizovatele a vedení školských poradenských zařízení vyplývající ze zjištění projektu: vytvořit nástroj, kterým budou moci školská poradenská zařízení hodnotit kvalitu svých služeb.
- Podpořit poradenská zařízení a vybrané školy v poskytování podpůrných opatření podle Přehledu podpůrných opatření a dalších požadavků vyplývajících z novelizace § 16 Školního zákona, a to zejména ve smyslu srovnatelnosti, odborné správnosti, úplnosti a evidenci podpůrných opatření v porovnání mezi regiony v ČR.
- Zlepšit provázanost péče o žáka napříč vzdělávacím systémem, zejména posílením spolupráce mezi ŠPZ, ŠPP, školou a dalšími poskytovateli péče a partnery, rodinu, včetně podpory využívaní případových konferencí a dalších vhodných forem komunikace.
- Rozšířit nabídku metod práce se žáky s potřebou podpůrných opatření u skupiny žáků z jiné odlišné kultury nebo s jinými životními podmínkami, zejména podpořit využívání dynamických postupů, metod a nástrojů.
- Podpořit funkčnost zaváděných revizních mechanismů v systému školských poradenských služeb, ověřit funkčnost revizí po prvních dvou letech od zavedení a navrhnout na základě vyhodnocení případné úpravy revizních mechanismů. Zvyšovat prostřednictvím dalšího vzdělávání odbornou připravenost pracovníků revizního pracoviště.
- Metodicky podpořit školy/pedagogy při využívání Plánů pedagogické podpory a využívaní podpůrných opatření, identifikovat obtíže škol v naplňování podpůrných opatření, připravit metodickou podporu pro školy a intervence u vybraných škol, kde je vysokých počet žáků spotřebou podpory (spolupráce s Agenturou pro sociální začleňování i s projektem KAP).
- Komparativním způsobem zmapovat specifické vzdělávací potřeby žáků ze sociokulturně odlišného prostředí ve vztahu k poskytovaným podpůrným opatřením, poznatky analyticky zpracovat a předat prostřednictvím vzdělávání a metodických materiálů školám.
- Posílit kompetenci pedagogů k poskytování podpůrných opatření a intervenci zvláště po žáky z odlišného kulturního prostředí, z prostředí chudoby, s poruchami chování, s poruchami komunikačních dovedností, s nedostatečnou přípravou na školní vzdělávání, při předcházení školnímu neprospěchu žáku, žáku s PAS, při vzdělávaní žáku neslyšících, ověřit nové formy pedagogické podpory ve vztahu k těmto žákům.
- Vytvořit doporučený systém supervize ve školském a školním poradenství, podpořit zavedení tohoto systému provázáním s programy DVPP.
Zpět na přehled